M
M
Neways Micro Electronics
      
Produceren voor Automotive
Laurentiu Ciocoiu
QESH-Manager
Tom Kromhof
Production Manager
Neways Micro Electronics
      
Produceren voor Automotive
Laurentiu Ciocoiu
QESH-Manager
Tom Kromhof
Production Manager
Laurentiu Ciocoiu in gesprek met Operators in een cleanroom. De cleanrooms kennen verschillende klassen, gebaseerd op het maximaal toegestane aantal deeltjes per kubieke meter. Bij iedere klasse horen specifieke kledings- en reinigingsvoorschriften.
Laurentiu Ciocoiu is QESH-Manager bij Neways Micro Electronics (NME). QESH staat voor Quality, Environment, Safety & Health, en het is de eerste van een reeks afkortingen die in het interview aan bod komen.
Neem bijvoorbeeld APQP, Advanced Product Quality Planning, een methodiek uit de Automotive- industrie waarmee, voorafgaande aan de productie, het productontwerp en de stappen in het (productie-) procesontwerp gestructureerd worden beschreven en gevalideerd. De daaropvolgende certificering is maar een van de vele aspecten is waarmee Tom Kromhof, Production Manager bij NME, te maken heeft bij het sturen van het productieproces. Laurentiu somt op aan welke certificeringen NME voldoet: ISO 9001, ISO 14001 (Milieumanagement), ISO/TS16949 (Automotive), AQAP (Defensie), ISO 13485 (Medisch), IPC (soldeertechnieken), en ESA (Aerospace).
De Automotive markt betekent voor een leverancier als NME een strikte en zeer uitgebreide regulering en registratie van een productintroductie. Een lang en intensief proces, waarbij meer dan een jaar verstrijkt voordat de echte productie start, en de producten de cleanroom verlaten op weg naar de klant. Maar dat is dan niet de enige beloning: de toegenomen invloed van methodiek en certificering op zowel het ontwerp- als het productieproces bij NME zien Laurentiu en Tom beiden als een goede ontwikkeling. Daarbij is het doel niet om formulieren te vullen of mooie statistieken te kunnen tonen, maar de manier van denken in deze modellen - procesgericht en objectief, en vaak ook creatief. En dit zijn voor Tom Kromhof belangrijk hulpmiddelen bij het motiveren van de productiemedewerkers om kwaliteit en proces te verbeteren.
Laurentiu: "Voor een NPI (New Product Introduction) is de filosofie om in de ontwerpfase van het project het productieproces vooraf al te valideren. Ontwerp en procesinnovatie is de kern van onze locatie in Echt. In Wuxi, onze andere locatie in China worden de volumes gedraaid. Als je de validatiestappen goed hebt gedaan, dan is de overdracht naar China optimaal. Dat is ook mijn handshake met Tom. De Operators moeten in de ontwikkelfase al kennismaken met het product, worden getraind en gekwalificeerd. Tom mag roepen 'dat is niet ingevuld' als hij voorziet dat niet alles voor de overdracht is afgehandeld."
Staat iedereen daar ook voor open, die verandering naar meer formele procedures?
Tom: "Mensen vinden het vaak prettig om 'het te houden zoals het is'. Maar daar komt veel verandering in. Ik was Logistiek Manager bij NME en ben toen gevraagd om Production Manager te worden. De opdracht die ik mee kreeg was om continue verbeteringen in gang te zetten, te zorgen voor een betrouwbare levering, en tegelijk flexibel te kunnen reageren naar klantwensen. Goed luisteren naar onze mensen, en daar ook iets mee doen. Je zult elkaar moeten gebruiken op een goede manier om tot resultaat te komen. Iedereen heeft zijn eigen belang in een organisatie - een Operator komt met een heel ander idee naar zijn werk dan de Managing Director. 'Gelukkig' denk ik dan. Je zult elkaar op dat gebied moeten leren waarderen."
Laurentiu: "De Hybride technologie met de toepassing van de specialistische dikke film techniek op een keramische ondergrond is onderscheidend voor NME. Onze brede certificering komt voort uit de klantsectoren waar we voor werken. Automotive heeft daarbij een sterke impuls gegeven."
Tom: "We hebben nu de eerste echte grote Automotive klant waar we ook consequent zaken mee doen. Die vragen 10 keer: wat ben je aan het doen en waarom? Dat laat je zien welke zaken je nog beter kunt regelen. Men wil zien dat je als bedrijf leert van wat je fout doet. Elke fout die je maakt is een potentie voor verbetering. De moderne ISO triggert je om na te denken wat je doet, en niet alles wat je doet 'voor waar' aan te nemen.”
Stel, Maserati staat voor de deur en wil een aircosysteem. Wanneer stapt de Quality Manager in?
Laurentiu: "Niet aan het begin - dat is niet mijn ambitie. Het sales proces met de openingsgesprekken is niet de plaats voor structuur. Maar wel vroeg - als het project zijn vorm begint te krijgen met de benoeming van een projectleider. Voor mij is de eerste belangrijke vraag: 'hoe ziet de klant het ontwikkelproces bij ons?' Het verleden heeft ons geleerd dat we soms te laat in een bepaalde fase stappen. Begrijpen we echt goed wat de klant wil? Ik kom uit de Automotive en kan daarom alle disciplines, de Product Engineers en de Process Engineers en anderen, helpen bij het beantwoorden van die vraag. Maar ik zie ook welke vragen je eerst als bedrijf aan jezelf moet stellen. Quality gaat over het hele proces, de Supply Chain. Nieuwe leveranciers die we nodig hebben moeten worden gekwalificeerd volgens de Automotive eisen, volgens VDA (Verband der Automobilindustrie), waarbij je in een vroeg stadium audits gaat uitvoeren bij die leverancier. Met een cyclische modus - steeds een deel ontwikkelen, bouwen en dan evalueren. Dat is de APQP structuur, die anderhalf tot 2 jaar in beslag kan nemen, en die wordt afgesloten met de PPAP (Production Part Approval Process) - een dik documentatiepakket. Er is dus zowel een PPAP tussen ons en de klant, als een PPAP tussen ons en elke Automotive leverancier.” Tom: "Het leert je alles vooraf goed te doen, voordat je de productiefase in gaat." Laurentiu: "PPAP komt uiteindelijk neer op risicoanalyse. Niemand wil de Recalls hebben die we kennen van bijvoorbeeld Toyota. Die, vind ik, wel de moed hebben gehad om aan te geven dat ze een fout hadden gemaakt. Dat wil ik ook zo promoten bij NME, bijvoorbeeld bij onze interne audits. We willen niemand op de vingers tikken als iets fout gaat, integendeel - we willen er samen van leren."
In de Micro-elektronica zijn de toleranties bij de productie op nano-niveau.
 Laurentiu Ciocoiu
Laurentiu Ciocoiu heeft hiervoor gewerkt bij Océ en DAF. "Van Océ heb ik meegekregen hoe degelijk je een NPI aanpakt. Bij DAF de structuur van Automotive. Denk aan een risicoanalyse. Het is makkelijk genoemd, maar je moet een paar sessies meemaken voor je echt inziet wat risico inhoudt. Waar ik naar toe wil is dat ook de Operators in dat proces worden betrokken. Er zijn genoeg bedrijven die dat niet willen omdat ze dat niet de rol of de kunde van een Operator vinden. Ik vind dat verkeerd. Een Operator kan meer zien dan een Engineer. Een Engineer werkt vanuit de theorie naar de praktijk, maar bij Automotive zijn er heel veel productieseries, en er zijn ontwikkelingsfases bij de productie, net als kinderen die groeien. Als ze vallen en ze leren er niet van, blijven ze vallen. Dat is vaak gebeurd met allerlei slimme innovatieve ideeën omdat de realiteit van de productie is onderschat."
Production Manager Tom Kromhof.
Tom Kromhof heeft Technische bedrijfskunde gestudeerd en is na het goed bevallen van een stage bij Neways daar na zijn studie begonnen als Inkoper. In de rol van Logistics Engineer kwam bij de contracting in de keten van klanten-naar Neways-naar leveranciers de logistiek meer aan bod. En na het aansturen van het logistieke team en het magazijn werd hij Production Manager.
Instappen in de Maserati, wanneer doet een Production Manager dat?
"Al vrij snel. De realisatie zal in de productie moeten gebeuren. Hoe kunnen we nu gaan zorgen dat we dat product zo slim mogelijk maken? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het niet fout kan gaan? Daar waar een Engineer heel ver in zijn product zit en technisch precies weet wat belangrijk is, weet een operator wat belangrijk is in de productie. Die chemie ga je alleen krijgen als je de tijd neemt om samen met een Operator een product te bouwen. Zodat er een duidelijke werkinstructie ontstaat."
Laurentiu: "Poka Yoke - ik heb nog nooit een oplossing gehoord van een Engineer die Poka Yoke is zonder input van Operations (Poka Yoke is een productiestap zo inrichten dat fouten feitelijk onmogelijk worden - red.). De tools voor de productie moeten altijd vorm krijgen in de lijn. En dat is leuk en creatief - de mooie oplossingen. En die creativiteit krijg je alleen als mensen open staan voor verandering en willen luisteren naar andere ideeën. We zoeken mensen die dat kunnen."
Een van de aantrekkelijke kanten van Neways is dat er zoveel verschillende klanten en producten zijn?
Laurentiu: "Dat is wel een spanningsveld vanuit kwaliteitsoogpunt. In de Micro-elektronica zijn de toleranties bij de productie op nano-niveau. En er zijn heel veel toepassingen. In een satelliet of in de gezondheidszorg. Dat maakt het interessant, en met behulp van onze kwaliteitsstructuur kunnen we dat allemaal maken. Maar je moet kritisch blijven - kunnen we dat allemaal op tijd waarmaken? De doorlooptijd is heel belangrijk. Een protofase is essentieel voor een goed proces, en kost, als het goed gebeurd, veel capaciteit van onze mensen. Maar we werken hard aan het uitbreiden daarvan en het biedt enorme kansen. Producten worden steeds sneller op de markt gebracht. Je moet snel én zorgvuldig werken."
Kijken naar 'hoe zou ik het moeten maken' in plaats van 'deze machines hebben we dus zo gaan we het maken'.
 Tom Kromhof
Tom: "Mijn passie zit in het continue verbeteren van de performance en prestaties. Hoe zorgen we dat we over 5 jaar ook klaar staan voor onze klanten? Het is de uitdaging om die ideeën naar boven te krijgen waarmee je deze doelen realiseert. 'Engineer, dit is jouw proces, hoe denk je dat dat proces er over 5 jaar uitziet?' En kijken naar 'hoe zou ik het moeten maken' in plaats van 'deze machines hebben we dus zo gaan we het maken'.
In Echt vindt alle productie plaats in cleanrooms, het kloppende hart van NME. Make-up en sieraden zijn er verboden. Wie er binnen gaat, volgt, afhankelijk van de graad van cleanliness van de afdeling, een aantal stappen - het aantrekken van een overall, overschoenen, mondkapjes en handschoenen en het wassen van de handen. Regels waar Laurentiu als Quality manager scherp op let.
In de cleanroom van Neways Micro Electronics. In het midden Tom Kromhof tijdens het ochtendoverleg.
Iedere ochtend komen de productieteams bij elkaar en bespreken hoe de productie van de dag ervoor is verlopen, wat de dagplanning is en welke issues er spelen. Daarbij zijn altijd een Engineer en een logistiek medewerker aanwezig. De goede samenwerking tussen de indirecte organisatie en de productie is een van de zaken waar Tom Kromhof zich voor inzet.
"Er voor zorgen dat iedereen die zich focussed en er op dezelfde manier in gelooft, dat is niet altijd makkelijk. Engineers hebben een hoge tijdsdruk, productieteams hebben ‘hun domein'. Zelf kan ik de producten niet maken, daar heb ik de collega’s voor nodig. Mensen motiveren is voor mij samenwerken, naar ze luisteren en daar iets mee doen. Ze ook belonen voor datgene wat ze doen en dit erkennen. Daar besteed ik het meeste van mijn tijd aan. Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is om te doen in de productiewereld, samenwerken."
Automotive heeft zo bijgedragen aan het proces van continue verbeteren van NPI en productie. LEAN, ISO/TS, de 5S-methodiek. Laurentiu: "Certificeringen zoals ISO zijn aan het veranderen, Niet meer star, maar gebaseerd op een procesbenadering. Dat is weer de invloed van Automotive. ISO/TS heeft hele mooie tools." Tom: "We willen niet langs de kant van de weg gaan zitten en kijken wie er langsloopt. We willen meelopen. Het gaat erom dat we met zijn allen snappen wat er te leren valt."
Laurentiu Ciocoiu in gesprek met Operators in een cleanroom. De cleanrooms kennen verschillende klassen, gebaseerd op het maximaal toegestane aantal deeltjes per kubieke meter. Bij iedere klasse horen specifieke kledings- en reinigingsvoorschriften.